zondag 11 mei 2014

Komende week BASAMRO toernooi 2014

Komende week vertrekt een groep jeugdspelers en begeleiders naar Murmansk voor het tweede BASAMRO toernooi. In dit toernooi nemen teams van sterke jeugdspelers uit 4 belangrijke transportsteden het tegen elkaar op. Het 1e BASAMRO-toernooi was vorig jaar in Rotterdam, met teams van Rotterdam, Groningen, Antwerpen en Murmansk. Deze laatste stad werd toen eerste met Rotterdam als tweede, en deze beide teams doen dit jaar dan ook weer mee. Bijzonder was dat vorig jaar Jan Timman aanwezig was voor een simultaan met de deelnemers.

Door onder andere het NK jeugdschaken te organiseren is Rotterdam inmiddels het centrum van het Nederlandse jeugdschaak geworden. Dit jaar heeft Groot-Rotterdam dan ook wederom een sterk team met 4 spelers uit het centrum van deze agglomeratie die er vorig jaar ook al bij waren: Robin Lecomte, Marijn Den Hartog, Kevin Nguyen en Liam Vrolijk. Het team wordt dit jaar aangevuld met Tycho Dijkhuis, Sven Dijkhuis, Casper Schoppen en Maaike Keetman uit de noordelijke buitenwijken. Bij elkaar zijn deze spelers denk ik wel goed voor zo'n 20 nationale titels, al heb ik dat niet precies nageteld. Ook zit er in dit team volop internationale ervaring met deelnemers aan onder andere diverse Europese Kampioenschappen.

Tegenstanders zijn dit jaar teams uit Murmansk, Arkhangelsk en Kaliningrad. Qua rating is Rotterdam het sterkste team, maar dat was vorig jaar ook zo, en toen bleek het team van Murmansk toch veel sterker dan hun ratings aangaven, onder andere omdat ze nog erg jong waren. Dat zou dit jaar best weer het geval kunnen zijn. Elk team heeft in totaal 8 spelers waarvan minstens 2 onder 18, respectievelijk 16, 14 en 12, maar de meeste teams hebben jongere spelers dan dat. In navolging van Jan Timman zal dit jaar oud-wereldkampioen Anatoli Karpov aanwezig zijn bij het toernooi, een simultaan geven aan de deelnemers, en ook de prijzen uitreiken!

Ondanks dat Rusland natuurlijk het grootste en belangrijkste land van de schaakwereld is, ben ik zelf nog nooit in Rusland geweest, en ik denk dat dat ook voor de meesten van mijn teamgenoten geldt. Dat is dus best spannend. Maar er gaan ook mensen van sponsor BASAMRO mee, en aangezien transport hun specialiteit is, zal de reis vast prima verlopen. Ik heb alvast even gekeken wat voor weer het vanavond in Murmansk is, en dat was zeer interessant. Het was erg mooi voor de tijd van het jaar: 100% kans op sneeuw en rond de 0 graden. Murmansk ligt dan ook ruim binnen de Noordelijke poolcirkel, en is zelfs de grootste stad daarbinnen!

In elk team moet minimaal 1 meisje meespelen. Aangezien ik in ons team het enige meisje ben zal ik in het hotel een kamer delen met een Russisch meisje uit 1 van de andere teams. Dat zal vast leuk zijn, al was mijn kennis van het Russisch gisteren nog heel minimaal. Maar gelukkig heeft mijn moeder dat gestudeerd, dus kon ze mij alvast de belangrijkste zinnen leren. Ik kan nu dus onder andere zeggen: “Ik begrijp het niet”, “Kan je stoppen met snurken?”, “Onze coach betaalt”, en “Je staat mat!”.

We hebben er allemaal veel zin in en gaan ook met veel vertrouwen op reis. We mogen per persoon een koffer van maximaal 23 kilo meenemen, maar hebben al afgesproken om daar op de heenweg allemaal onder te blijven, want er moet natuurlijk wel ruimte zijn voor de prijzen die op de terugweg in de koffers moeten! Verdere verslagen zullen volgen. Ik zal zelf zeker een verslag maken als we terug zijn, maar ongetwijfeld zullen er ook tussentijdse verslagen volgen op schaakuitzendingen.blogspot.com. Sowieso is er natuurlijk de website van het toernooi waar alles op te volgen zal zijn: www.basamrochesstournament.com.

1 opmerking:

  1. Veel succes, allemaal. Een interessante reis en niemand kan daar over beter verslag doen als Maaike!
    Dik

    BeantwoordenVerwijderen