maandag 29 november 2010

Open NK Rapid Jeugd 2010

Op zaterdag 27 november stonden Dennis, Sandra, en ik (en onze ouders) om kwart voor zeven op want we gingen weer naar het jaarlijkse open NK rapid voor de jeugd in Eindhoven. Dat is een zwaar toernooi met 9 partijen van 20 minuten pppp, waar je wordt ingedeeld op geboortejaar. Vorig jaar was dat heel goed gegaan. Ik werd toen van mijn jaar kampioen van Nederland bij zowel de jongens als de meisjes. Dennis werd toen vierde en was voor het derde jaar achter elkaar bij de eerste vijf. Sandra deed het niet zo goed. Dit jaar wilde Dennis weer bij de eerste 5 komen, Sandra wilde 3.5 uit 9 halen, en ik wilde in elk geval meisjeskampioen worden.

Om kwart over zeven fietsten we door de kou naar station Alkmaar waar Halana Vlaming van schaakclub Bergen al op ons stond te wachten. De treinreis ging goed, maar we kwamen wel veel sneeuw tegen. We kwamen toch net op tijd aan. Dennis zijn groep was weer heel sterk bezet, met b.v. Roger Meng (2235), Stefan Beukema, en Jan van Overdam. Mijn jaar was iets minder sterk dan vorig jaar want toen moest ik, om eerste te worden, de laatste 2 ronden winnen van de sterke Jorden van Foreest en Joris Gerlagh, die er nu niet bij waren. De rest van het veld was er wel, en ook nog Nicola (Al) Capone (1901) uit Belgiƫ, die ondanks dat hij net als ik pas 11 is, dit jaar bij het WK tot en met 12 heel goed speelde, en b.v. een vol punt voor de Nederlands kampioen tot en met 12 Thomas Beerdsen eindigde. Dat zou dus wel een lastige tegenstander kunnen worden. Bij het open NK met langere tijd deze zomer had ik van hem verloren, en hij won dat toernooi ook.
De eerste ronde ging zoals verwacht. Dennis en ik werden omlaag ingedeeld en wonnen, Sandra werd omhoog ingedeeld en verloor. Mijn partij tegen Alexander (Herr) Flick, duurde lang, maar uiteindelijk sloeg mijn aanval door. De tweede ronde moest ik tegen een meisje en ik won. Dennis won ook weer, en Sandra verloor helaas op tijd. De derde ronde moest ik tegen Robin Engelberts, de sterkste meisjestegenstander (1826). Ze speelde goed, maar ik won een stuk door middel van voorbereidende zet, aanval op gepend stuk, en ik won. Dennis moest tegen Stefan Beukema, waar hij vorig jaar van won, maar dit keer verloor hij helaas. Sandra won wel.


De vierde ronde moest ik tegen Ankit Majhi, die vorig jaar tweede werd en waar ik toen van verloor. Hij is heel aardig maar ook heel klein, en daarom vindt Robin hem schattig. Ik weet niet wat Ankit daar zelf van vindt! Omdat ik de twee sterkste meisjestegenstanders al had gehad, en beide had gewonnen, deed ik snel remise, de partij was ook nogal saai. Achteraf was dat misschien niet zo slim. Dennis speelde ook remise, en Sandra won. Bij de vijfde ronde bleek dat er was ingevoerd dat Dennis gewonnen had, waardoor hij werd ingedeeld tegen de sterke Roger Mehra. Des te knapper was het dat hij won. Ik won snel. Ik stond wel goed, toen pakte hij zijn toren, die kon maar naar 1 veld. Alleen kon hij op dat veld geslagen worden, dat zag hij wel, maar dus te laat. Sandra verloor weer. In mijn groep speelde Ankit nu tegen Nicola Capone, en die laatste won helaas zodat hij op 100% bleef, en ik volgde als enige op een half punt.
De zesde ronde moest ik tegen Nicola. Ik speelde net als bij het ONJK het Morra gambiet. Net als toen kwam ik heel goed te staan. Toen verloor ik nog nadat ik had kunnen winnen, maar dit keer won ik mijn pion terug met een heel actieve stelling. Hij verdedigde goed, misschien had ik kunnen winnen, en toen ik nog 2 minuten had deden we remise, zodat ik een half punt achter bleef staan met 5 uit 6. Dennis en Sandra wonnen, en stonden op 4.5 uit 6, en 3 uit 6. Het ging dus heel goed.

[Event "Open NK Rapid 2010 Jeugd"]
[Site "Eindhoven"]
[Date "2010.11.27"]
[Round "6.9"]
[White "Maaike Keetman"]
[Black "Nicola Capone"]
[Result "1/2-1/2"]

1.e4 c5 d4 cxd4 c3 dxc3 Nxc3 e6 Nf3 a6 Bc4 Bc5 O-O d6 Qe2 Ne7 Rd1 Qc7 Bf4 Nbc6
Qd3 Ne5 Nxe5 dxe5 Bxe5 Qa5 Bd6 O-O e5 Re8 Ne4 Bxd6 exd6 Nd5 Qg3 Kh8 Qh4 f6 Rac1
Bd7 Bxd5 exd5 Nc5 Rac8 b4 Qb5 a4 Qc6 Qf4 b6 Nxa6 Qxa4 Nc7 Re4 Qd2 Qxb4 Qxb4
Rxb4 Nxd5 Rb5 Nc7 Re5 h3 h6 Re1 Rxe1 Rxe1 Kg8 Re7 Rd8 Nd5
1/2-1/2
 

De zevende ronde moest Dennis tegen koploper Roger Meng. Het ging prima, het werd een eindspel met allebei 3 pionnen, waarbij Dennis nog een loper had, en Roger een paard. Het was waarschijnlijk remise, maar Dennis had minder tijd over, en maakte daardoor een fout. Sandra verloor ook, maar ik won van iemand die nog niets had verloren, maar wel 5 remises had. Hij zei dat hij het niet verliezen vol ging houden, en hield nogal van ruilen, maar ik won een pionnetje en uiteindelijk het eindspel. Met nog 2 ronden te gaan stond ik 1.5 punt voor op het tweede meisje, dus ik ging nu ook maar eens denken aan het jongenskampioenschap.
De achtste ronde moest ik tegen Yassine Mouhdad waar ik, al sinds we 7 jaar zijn, jaarlijks mee om de titels heb gespeeld. Er gebeurde niets, hij wilde remise, maar ik niet. Toen maakte hij een fout, ik won een stuk en hij gaf meteen op. De meisjestitel was binnen, en ik hoopte dat Robin Engelberts deze ronde niet zou verliezen van Capone. Maar die boef won weer. Sandra won binnen 10 zetten, en had nu 4 punten, en haar doel overtroffen. Dennis was dik aan het winnen tegen Emma de Vries, maar hij had weinig tijd meer en bood daarom remise aan. Zij weigerde omdat ze op de klok wilde winnen. Echt flauw. Ze kwam daarmee wel aan de leiding bij de meisjes, maar verloor de laatste partij, en werd daardoor geen meisjeskampioen. Net goed! Als ze tegen Dennis wel remise had gedaan, zou ze in de laatste ronde denk ik een makkelijker tegenstander hebben gehad, en misschien wel eerste meisje zijn geweest!
De laatste ronde wonnen Dennis en ik makkelijk, en Sandra verloor. Capone won ook weer, en werd eerste met 8.5 uit 9. Ik haalde dit jaar 8 uit 9, en was daarmee ruim tweede. Ankit en Yassine werden 3 en 4 met 6.5 uit 8, zodat ik zoals zo vaak weer de enige Nederlandse naam in de top was. Vorig jaar had ik 7.5 uit 9 en was daarmee ongedeeld eerste. Dit jaar dus tweede in totaal met 8 punten, maar wel Nederlands meisjeskampioen en beste Nederlander bij de jongens en meisjes. Ik kreeg ook 2 mooie bekers. Onze groep had bij de prijsuitreiking grote lol, want voor de prijsuitreiking af was had nummer 5 Melchior zijn beker al gemold. Alleen Nicola zat er nogal chagrijnig bij, maar die spreekt dan ook geen Nederlands en dan duren prijsuitreikingen wel heel lang. Dennis haalde dit keer iets minder punten dan de vorige 3 jaar, maar was toch nog gedeeld vijfde. Sandra haalde 4 uit 9, wat ook prima was. 

 
Na afloop reisden we door naar oma in Heerlen, want de volgende dag was in Sittard het DSM (Dennis, Sandra, Maaike) rapid toernooi. Dat werd weer een lange dag, waar we aan het eind toch wel moe werden. Dennis begon daar trouwens erg goed. Hij wist niet tegen wie hij in de eerste ronde moest, maar won snel een stuk en later de partij. Toen we aan hem vroegen tegen wie hij gespeeld had, had hij zoals meestal geen idee. Alleen dat het een zwakke speler was die heel lang doorspeelde met een stuk minder. Later zagen we dat die tegenstander 2185 had! Uiteindelijk kwamen we om 10 uur weer op station Alkmaar aan, waarna we nog ruim een half uur moesten fietsen terwijl het nog veel kouder was dan op zaterdag. Maar het was toch wel weer een leuk weekend vol schaken.

Alle eindstanden en foto's zijn te vinden op http://www.nbsb.nl/NKrapid2010.php




Geen opmerkingen:

Een reactie posten